Příběh značky

„Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.”

 Seth Godin

Marketing už dávno není o věcech, které vyrábíte, ale o příbězích, které vyprávíte. V době sociálních médií a sítí poroste vaše značka ne kvůli tomu, co děláte a jaké máte skvělé produkty, ty nabízí velice pravděpodobně i někdo jiný. Vaše značka poroste proto, že o vás budou vaši zákazníci mluvit. A aby o vás a vašem produktu nebo službě mohli mluvit, musíte jim je dostatečně atraktivně představit. A jak jim je představíte? Pomocí příběhu.

Lidé milují příběhy. Lidé potřebují příběhy. Stejně tak i vaše výrobky a služby potřebují příběh, aby byly zasazeny do správného kontextu a získali si pozornost lidí, jejich emoce. Všimněte si, opět jsme u emocí. Tedy u toho, co je nejvíc afektování značkou. Není to rozum, ale emoce, které atakuje značka – brand. A jsou to příběhy, které vám k tomu dopomohou.

Kde tyto příběhy najdete? Jsou kolem vás. Jejich zdroj jsou vaše vlastní zážitky, prožitky vašich zákazníků, vašich zaměstnanců. Může to být příběh o vzniku (dva spolužáci se vykašlali na školu, aby spolu začali podnikat z garáže…), příběh o příležitosti, chybách, zázraku, náhodě, o vizi. Příběhy pak vyprávějte známým, zákazníkům, svým zaměstnancům, na webových stránkách. Příběh vás odliší, dopomůže k zapamatování. A lidé – vaši zákazníci chtějí příběhy slyšet, dobré znovu a znovu.

Vzpomeňte si, když jste se snažili něco vysvětlit dětem, nebo jak vás některé důležité věci vysvětlovali vaši rodiče nebo učitelé. Pamatujete si suchá, technická data, nebo příběhy? Většina lidí si bude pamatovat spíš příběhy.

Podívejme se nyní na několik ukázkových příběhů, které lidé milují. Třeba ten o snowboardistce Ester, která jen tak mimochodem zaskočila na super slalom a vyhrála ho. Ona sama ho ještě na sociálních sítích podpořila vtipným tweetem: „Podržte mi někdo na chvilku snowboard a pivo…“.

Každý tuší, že za vítězstvím Ledecké nebyla náhoda a štěstí, ale tvrdá dřina, ale řekněme si, co se lépe poslouchá? O hodinách v posilovně, na svahu, o vykloubených rukách, nohách, pádech a dřině? Ne, příběh o zázračné holce odvedle zní mnohem lépe.

Nebo příběh o miliardáři, který nám všem pomůže a bude z něj skvělý politik, protože je tak bohatý, že už nepotřebuje krást. Lidé rádi věří příběhům, i když v hloubi duše tuší, že to jsou… zkrátka jenom příběhy.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář