Vymýšlíme název eshopu

Jméno nebo chcete-li název eshopu, bude jednou z prvních věcí, které vaše potenciální zákazníky zasáhne. Také proto to bude zřejmě to první, o čem začnete uvažovat – samozřejmě hned poté, jakmile se rozhodnete, co budete prodávat. Vymyslet skvělé jméno může být docela oříšek. Jak ke jménu dojít, čemu se vyhnout, na co si dát porot? Napomůže vám, když si při výběru názvu položíte následující otázky:

  • Je název snadno zapamatovatelný?
  • Odlišuje nás jednoznačně od konkurence, není zaměnitelný?
  • Dokáží ho lidé vyslovit? Když ho budete říkat denně do telefonu, budou vám lidé rozumět?
  • Vztahuje se k tomu, co budu nabízet? Pokud ano, nebude mne do budoucna omezovat?
  • Pokud uvažuji o podnikání i v zahraničí, nemá v jiném jazyce nějaký nevhodný význam, nevyvolává nechtěné asociace?
  • Je volná CZ doména případně COM a další národní domény, mám-li v plánu expanzi, je volný sociální profil na FB, Youtube, Twitteru, Instagramu, Pinterestu, pokud je budete ve svém podnikání používat?
  • Je možné získat ochrannou známku?

Hledáte-li jméno značky, můžete využít několika různých přístupů:

  • Hra s existujícími slovy (Slevomat – automat na slevy, Google – hříčka z číslovky googol – jedničky se stovkou nul, Pixar ze španělského „vyrábět pixely“…)
  • Akronymy, zkratky (Alza = Aleš Zavoral, ETA = Elektrotechnické aparáty, OKD – Ostravsko-karvinské doly, PlaCla – placené články)
  • Metafory (Solo – unikátní, jedinečný, Hyundai – korejsky moderní nebo současný, Nike – řecká bohyně vítězství, Sony – z latinského slova zvuk – sonus…)
  • Odkaz na zakladatele (Baťa, Blažek, Škoda, Ford…)
  • Institucionální forma (Česká národní banka, První investiční…)
  • Svázané s lokalitou (Zeelandia, Ostravské vodovody a kanalizace, Masokombinát Martinov…)
  • Cizí slova, překlady (Kenvelo – z hebrejského ano a ne, Mall – nákupní centrum, Space4kids, eReading..)

Obecně doporučuji se při vymýšlení názvu zamyslet, jak bude na vaše zákazníky působit. Bude jim něco asociovat? Nebude vás do budoucna omezovat? Nebude se lidem plést?

Tipy na několik užitečných nástrojů:

  • www.overovac.cz – nástroj, který mají v oblibě notáři a právníci, když chcete zapsat název společnosti a chtějí si ověřit, zda navrhovaný název není zaměnitelný s jiným.
  • www.cestina20.cz – seznam cca 10 tisíc českých slov. Odhaduje se, že jich má čeština kolem 250 tisíc, takže se jedná ještě o docela „nezaplněnou“ databázi, i tak vás může ale inspirovat.
  • www.slovnik-synonym.cz – pomůže hledáte-li jiný význam, synonymum
  • ssjc.ujc.cas.cz – slovních spisovného jazyka českého funguje na bázi vyhledávání, zadýte si kořen slova a ukáže vám i slova, v nichž se vyskytuje. Jen si odškrtněte volnu „celá slova“.
  • www.namium.com – hodí se zejména, když volíte název založený na cizích slovech. Zadáte slovo – kořen a nástroj vám vygeneruje různé varianty, které z něj budou vycházet.
  • www.wordoid.com – podobně jako Namium se hodí spíš pro zahraniční názvy, byť jsou oba v angličtině, mohou vás inspirovat i k vytvoření české složeniny, třeba jako je Fakturoid
  • www.urbandictionary.com – slovník slangových významů se hodí, i když si myslíte, že mluvíte dobře anglicky. Víte, že třeba takové slovo „alza“ je ve slangové angličtině synonymem pro něco fakt bláznivého? Zejména ve spojení s drogami…
  • Překladače – třeba ten od Google vám může nabídnout netušené jazyky, které vygenerují zajímavá a exotická slova, schválně, zkuste třeba šonštinu, kterou mluví cca 10 milionů obyvatel lidí v Africe… 

Průzkumy, které se věnují názvům firem a služeb, ukázaly, že jednoduchost názvu pomáhá. Stojí za tím náš intuitivní a rychlý systém myšlení. Ten pracuje tak, že upřednostňuje jednoduché a rychlé odpovědi před těmi složitějšími. Přemýšlení bolí a ta část mozku, která se o něj stará je docela líná.

Když tak před člověka postavíte dvě značky, z nichž jedna bude mít snadno vyslovitelný, jednoduchý název a druhá, která bude mít těžko vyslovitelné a složité jméno, bude sledující instinktivně tíhnout a lépe si pamatovat ten jednodušší. A právě na zapamatovatelnosti je de facto postaven celý branding. Asi si nepamatujete, jaký konkrétní výrobek propagovala polední reklama Alzy v televizi, určitě si ale pamatujete toho zeleného mimozemšťana…

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář