Maskot – avatar značky

Brand guru Marty Neumeier mluví ve své knížce o avatarovi. Avatar je v počítačové hře zobrazení konkrétního hráče v jeho virtuální podobě. Čtrnáctiletý uhrovitý klacek tak může být ve hře sexbombou, třicetiletý pařmen s postavou opisující kancelářské křeslo zase osmnáctiletým princem s postavou, za kterou by se nestyděl ani Arnold Schwarzenegger. Hezká sedmnáctiletá dívka může vystupovat třeba jako bradavičnatý troll. V

e světě brandingu a firemní komunikace to není tak jednoduché, svého avatara si jen tak nenaklikáte v nastavení hry. Ve hře je vlastně jedno, budou-li vás ostatní postavy milovat nebo nesnášet. Avatary používáme také třeba na sociálních sítích. Vzpomeňte si, jak vnímáte jednotlivé avatary svých přátel vy. Lidé mají přirozenou tendenci lépe vnímat avatary s lidskou tváří než ve formě ikonek nebo znaků. Je to lidská přirozenost, že věří více tváři, která je skryta za byznysem než samotnému logu.

Vzpomeňte si na jména a tváře jako Elon Musk, Warren Buffett nebo Steve Jobs. Možná že minimálně u jednoho z nich nebudete vědět ani název jeho společnosti. U dalšího si pravděpodobně nevzpomenete na logo jeho firmy.

Avatar může být také váš maskot. Určitě si vzpomenete na maskota Seznamu nebo Alzy. Maskot – avatar Seznamu, kříženec Jack Russel teriéra s jezevčíkem – byl prý hravý psík, který by se rozdal pro své okolí, a jako takový chce být vnímán i Seznam. Na druhou stranu, zelený mimozemšťan Alzák začal jako provokatér, který rozbíjel kladivem počítače, postupně se však zklidnil a dodnes rozděluje společnost na ty, kteří ho nesnáší, ty, kteří ho milují, a dokonce si ho kupují v podobě plyšáka. Co se mu však dodnes nedá vytknout, je nepřehlédnutelný a nepřeslechnutelný. A dokonce, i když se jeho typický ječivý hlas snaží občas ve svých reklamách využít konkurence nebo jiná značka, mě osobně vždy bez ohledu na obsah sdělení v hlavě rezonuje Alza.

Maskot je to, co značce dodává emoce, tvář a určitý „lidský“ rozměr. Jeho výhodou je, že může občas vystupovat osobněji, jindy provokativněji, snaží se navazovat vztah se zákazníkem, odlišuje od konkurence, a dnes v době sociálních sítí, videa na YouTube může dokonce žít svůj vlastní paralelní život.

Fungující maskoty najdeme i v zahraničí. Ať už je to zelený robot od Google reprezentující systém Android, nebo třeba tučňák Tux, postavička Linuxu. Nejznámějším maskotem v offline světě bude boubelatý panáček Bibendum od Michelin, který v reklamě představuje značku už 120 let. Půl století nás provází i další ikonický maskot – klaun Ronald řetězce McDonald’s.

Maskot není váš brand, ale pokud jej vhodně zvolíte, budete ho využívat ve své komunikaci se zákazníky, může vám pomoci. Třeba v případě našeho eshopu jsme zvolili postavičku dobromyslného šéf cukráře. Když přijdete do prázdného košíku, stojí tam s prázdným rudlem. Když je den dopravy zdarma, má plné ruce balíčků a dárků. Když je den matek, nese v ruce transparent s děkováním nebo velikou kytici květin. Jindy zase pouštíme videospot, kde přechází z domácnosti do domácnosti, někde ochutná právě upečené sušenky, jinde dá na dort pomyslnou třešničku nebo pozdraví spokojenou rodinu u vánočního cukroví.

Napsat komentář