Když před nedávnem oznámila Audiotéka, že společně s papírovým vydáním knihy behaviorálního ekonoma Dana Arielyho vychází jeho poslední počin Peníze a zdravý selský rozum i v audioverzi, neváhal jsem ani minutu. Přiznám se, že v posledních letech, pokud je k dispozici kniha klasická či v elektronické podobě a současně audiokniha, preferuji namluvenou formu. Hodně času trávím za volantem a tento čas tak mohu skvěle využít sebevzděláváním.
Peníze a zdravý selský rozum je v pořadí šestá kniha Dana Arielyho. Napsal ji společně se spisovatelem Jeffem Kreislerem pod názvem Dollars and Sense (na Slovensku vyšla o rok dříve pod názvem Psychológia peňazí).
Dan Ariely, profesor psychologie a behaviorální ekonomie na několika amerických univerzitách, je českým čtenářům známý zejména díky svým knihám Jak drahé je zdarma, Jak drahá je nepoctivost a Jak drahá je intuice. Protože jsem všechny tyto knihy v minulosti poctivě pročetl, zajímalo mne, nakolik může být jeho nová knížka přínosná. Faktem je, že se jedná opět o chytrou a vtipnou knihu. Možná ještě zábavnější než předchozí tři. Ariely má svůj styl, dokáže využít barvitých přirovnání a příběhů, své teze ilustruje na konkrétních příkladech a pokusech, které během svých přednášek a výuky provádí. Nebojí se citovat ostatní autory a vědce a příběhy, které jsou někdy fiktivní, ale dobře dokreslují, co chtěl autor nebo spíše autoři říci, jsou příjemným oživením tématu. Myslím, že v tomto případě spoluautorství s Jeffem Krieslerem knize jen prospělo.
Jeff je nejenom autor bestsalleru Get rich Cheating (Zbohatnou podváděním), ale také skvělý stand-up komik. Humor, s nímž je zvyklý psát i stát na pódiu před publikem se tak do knihy viditelně prolíná. Kniha tak sice mluví o vážných a možná i nudných tématech, jako je zodpovědnost při nakládání s penězi, ochota se nechávat oklamávat přijde-li na složitější myšlenkové postupy, ale předkládá je natolik svěžím a nadlehčeným způsobem, že prostě chcete poslouchat (číst) dál a dál. A dlužno dodat, že hlas Zdeňka Mahdala, tomu napomáhá.
Je dobře, že se jedná o ten typ knihy, kterou můžete klidně číst bez toho, abyste znali předchozí Arielovy knihy, experimenty a teze, protože k řadě z nich se znovu vrací a opakuje je. Jako čtenáři jeho starších knih by mi to mohlo trochu vadit, pokud bych se však dostal k této knize jako k první, byl bych navýsost spokojený.
Ale nyní k obsahu. Co se v knize dozvíte? Nejprve vás autoři provedou krátkým úvodem o tom, jak vlastně vnímáme peníze. Jak vnímáme hodnotu a jak se snadno a rádi necháváme ošálit. Možná proto, že experty na klam a šálení jsou casina, začíná kniha právě v jednom z nich. Na příkladu toho, jak iracionálně se dokážeme v casinu chovat, kdy na jednu stranu vyhrajeme statisíce a na druhou stranu, když je prohrajeme, vlastně ani necítíme, že bychom je někdy skutečně měli, ukazují, že hodnota peněz bývá vnímána často zcela rozdílně. Druhá část knihy pak ukazuje na konkrétních příkladech relativitu, s jakou vnímáme cenu a hodnotu. Například jako když si koupíme drahý vůz a k tomu si necháme prodejcem vnutit autorádio za cenu, za jakou bychom je samotné pravděpodobně nikdy nekoupili. Jenomže v tu chvíli jeho cenu nevnímáme osamoceně, ale v kontrastu s vysokou cenou auta srovnáváme způsobem, který nesouvisí vždy s reálnou hodnotou věci. Velice dobře je v knize popsán efekt bolesti z placení, který se snaží chytří obchodníci eliminovat. Ať už je to formou předplatného, placení kartami nebo elektronickými peněženkami. Dozvíte se o tom, jak hodně lidé vnímají tzv. férovost cen, jak jsme schopni připisovat mnohem vyšší hodnotu věcem, kterým věnujeme svou pozornost a úsilí, jak přeceňujeme vlastní očekávání, přestože ne vždy máme vše pod kontrolou. Poslední část knihy pak navrhuje, jak a kam vkládat své peníze, jak se dokázat zastavit a zamyslet při utrácení a jak se stát více racionálním v okamžiku, kdy se dotkneme peněz. Jak se obrnit proti zdánlivým slevám, kterak na sebe nachystat past, jak si snadnost zbytečné útraty znepříjemnit. Radí a pomáhá, jak se nenechat strhnout svými předsudky, rituály a jak se celkově vystříhat špatných finančních rozhodnutí.
Kniha pro vás bude zábavným poučením ať už jste v roli zákazníka, nebo v roli prodávajícího. V roli zákazníka si můžete díky názorným příkladům v knize uvědomit, jak často jsme ochotni se nechat klamat a směřovat tam, kam chtějí chytří obchodníci. A v roli obchodníka máte šanci se stát obchodníkem ještě o trochu chytřejším.
A malá peněžní rada na závěr: Pokud si budete knihu na Audiotéce kupovat, jednodušší to máte samozřejmě přímo z vaší aplikace v mobilním telefonu. Stačí jen jednou kliknout a o víc se nestaráte. Platba se vám strhne z karty přiřazenou k vašmu účtu u Google nebo Apple. Ale levnější to máte zde – přímo na webu. Proč? Protože ne vždy to jednodušší je i výhodnější…
Titul můžete zakoupit také jako e-book nebo v klasické podobě.