Seznam je méně relevantní, Google rád diskuze a články aneb Jak na založení firmy na internetu

Seznam má i po nasazení nové verze vyhledávání problémy s relevancí odpovědí, Google zase preferuje větší servery s články a diskuze. Oba vyhledávačepreferují optimalizované stránky. Tak by ve stručnosti šlo shrnout jedno z našich posledních pozorování. Srovnávali jsme v něm 100 cílových webových stránek, na které oba vyhledávače odkazují při použítí deseti rozdílných klíčových spojení.

Soustředili jsme se na relativně konkurenční oblast, a to na firmy specializující se na zakládání společností a prodej firem. Vžili jsme se do kůže začínajícího podnikatele, který hodlá založit firmu a snažili se najít relevantní odpovědi na následující klíčová spojení a slova:

  • ready made
  • prodej firem
  • prodej sro
  • zakládání společností
  • firma na klíč
  • založit sro
  • ready made společnosti
  • založení společnosti
  • společnosti online
  • prodej společností

A co jsme dostali za odpovědi? Nejprve tedy Seznam.cz

klikni pro zvětšení

Relevantní odpovědi jsme dostali na dotaz “ready made” (podotýkám, že nehodnotím kvalitu webů, jejich nabídku, ceny ani jiné subjektivní atributy, web jsme považovali za relevantní pokud danou službu skutečně nabízel). Prvních pět webů skutečně službu nabízelo. Protože jsme sledovali i “oblíbenost webů vyhledávači” – tedy to, zda se některý z webů náhodou nevyskytuje ve výsledcích hledání na námi zvolená slova opakovaně, není možná nezajímavé, že všech pět webů se vyskytuje v našich výsledcích hledání vícekrát. Pravděpodobně jde o weby, která přišly nebo prochízí nějakou formou optimalizace pro vyhledávače.

Na dotaz “prodej firem” Seznam na druhou pozici “potlačil” jako výsledek odkaz na zcela nerelevantní kategorii ze svého katalogu Firmy.cz, a toProdejce zábavných hraček. To není to, co bych pod tímto dotazem zrovna očekával. Podobný nesmysl, i když až na páté pozici vypadl ze Seznamu i na dotaz “prodej sro”, kde jsme se mohli dočíst v překladu od Google Translatoru článek na japonském serveru o pěstování zelených paprik. Mj. na třetí pozici se objevily stránky servisního střediska počítačů Apple. Jak vidět, Seznam tato dvě slova nechápe jako frázi, pouze namátkou sahá do obsahu a převážně titulku stránek. Horší výsledky jsou i u farází “firma na klíč”, kde se podle očekávání objevují stavební firmy nabízející stavby na klíč a kupodivu také spojení “založit sro” nebo “společnosti online”. U firem na klíč je relevantní pouze jediný výsledek (oblíbená stránka, která se vyskytuje i u jiných frází), zbývající čtyři jsou stavební firmy. U spojení “založit sro” dostaneme čtyři články a až jako pátý relevantní web. Nutno podotknout, že jeden či dva z článků lze chápat alespoň jako pomůcku či návod na založení společnosti s ručením omezeným. U “společnosti online”, což je mj. název jedné z firem (najdeme na prvním místě) se objevují nesmyslné stránky jako třeba superhry.cz nebo nejaká webdesignérská firma.

Ostatní fráze jsou v pohodě a dávají relevantní výsledky.

Jak je to s oblíbeností webů u Seznamu? To vidíte na následujícím obrázku (pro zvětšení klikněte). Jak vidíte, první místa obvykle obsadily weby vyskytující se na naše dotazy opakovaně.

klikni pro zvětšení

A co na to Google? Na první pohled byl relevantnější, nicméně výrazně preferoval nejrůznější články a diskuzní fóra, což mne jako zákazníka nemusí vždy plně uspokojit.

klikni pro zvětšení

Příkladem je spojení “založit sro”, kde se ukázaly na prvních pěti pozicích v podstatě jen články nebo diskuzní příspavky ve fórech. S takovým dotazem bych jako zákazník nepochodil. Podobně je to u “založení společnosti” nebo “firma na klíč”. Alespoň, že nám tam neskákaly stavební firmy s domy na klíč. Podobně jako Seznam, i Google preferuje z jeho pohledu silnější weby a ty, která se nějakým způsoben snaží o optimalizaci. Viz následujcící obrázek.

klikni pro zvětšení

Jaký z tohoto pozorování můžeme interpretovat závěr? Na to si zkuste každý odpovědět sám. Budu rád, když se s nám podělíte i v komentářích…

6 názorů na “Seznam je méně relevantní, Google rád diskuze a články aneb Jak na založení firmy na internetu”

  1. Jarek (ci Lucas03?),keby si si kupil Michalovu skvelu knizku SEO, tak by si vedel, ze tu urcite nema vyznam davat reklamne odkazy na svoje stranky, pretoze Michalove diskusne forum ma podla vsetkeho na vsetky odkazy automaticke “nofollow”… a inac tu na ten odkaz urcite nikto klikat nebude…

  2. No podla mna nie je chyba, ze google zobrazuje skor diskusne fora ako firmy. Firmy maju vacsinou slabo opisany produkt a preto to je logicke. Taktiez, su tam frazy, respektive pro clanky co mozu byt zavadzajuce.

    Takze mna ako zakaznika urcite najviac zaujimaju diskusne fora, kde si to zrovnam a vyberiem a potom uz problem najst produkt nie je. Len BFU kupi produkt na prvej stranke, ktora mu vysla.

  3. Myslim si, co se tyce dostupnosti relevantnich informaci, ze Googlu zatim Seznam.cz nemuze tolik konkurovat. Co nekdy Seznam vyplodi za nesmyslne stranky na hledane dotazy je k smichu. Pokud Google poskytne vysledky z fora, urcite je to jen dobre. Poblem vidim predevsim v SEO. Optimalizace stranek z pohledu marketingu je jiste to nejlepsi na internetu, ale tim podle mne dochazi i k “znehodnocovani” relevantnich stránek. Coz si myslim, ze je pripad Seznamu, ktery vyuziva mensiho pocetu kriterii, nez treba Google.

  4. No podla mna nie je chyba, ze google zobrazuje skor diskusne fora ako firmy. Firmy maju vacsinou slabo opisany produkt a preto to je logicke. Taktiez, su tam frazy, respektive pro clanky co mozu byt zavadzajuce.

    Takze mna ako zakaznika urcite najviac zaujimaju diskusne fora, kde si to zrovnam a vyberiem a potom uz problem najst produkt nie je. Len BFU kupi produkt na prvej stranke, ktora mu vysla.

Napsat komentář: Tomáš Zruš odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient