Potvrzeno: Příchozí odkazy mohou za určitých okolností web poškodit

Mýtus, že váš web nemohou příchozí odkazy poškodit, patří už do minulosti. Google prokazatelně snižuje hodnověrnost a tedy i pozice stránek, které mají příliš mnoho nekvalitních příchozích odkazů a současně nemají plně pod kontrolou odchozí odkazy. Stalo se to jednomu z našich zákazníků. Z první pozice na velmi konkurenční slovo „spadl“ s jedním ze svých projektů ve výsledcích hledání z místa prvního na druhou stránku výsledků hledání a stejně tak ze dne na den z první stránky na pátou. Začal tedy pátrat pro příčině. Po přihlášení se do Google Webmaster Tools na něj čekalo strohé oznámení: „Nástroje pro webmastery Google zjistily nepřirozené odkazy na webu www…..cz“.

Mýtus o neškodnosti příchozích (zpětných) odkazů byl postaven na tom, že z důvodu nemožnosti kontroly nad příchozími odkazy, není možné web penalizovat. Z následujícího textu je patrno, že tomu tak není. Váš web může být za příchozí odkazy potrestán. Pokud sami, byť nevědomky a v dobré víře, podpořeni „radami SEO mágů“, ničíte svůj přirozený odkazový profil a nevěnujete se dostatečně obsahu stránek.

Začíná to nenápadně. Prostě se jen snažíte získat pro svůj web co nejvíce zpětných odkazů. Hodně zpětných odkazů = dobré pozice ve vyhledávačích. Jenomže ouha, to už dávno neplatí. Hodně zpětných odkazů může naopak web poškozovat. A když mluvím hodně, tak řekněme řádově statisíce odkazů na stovkách webů a domén. Statisíce odkazů není až tak těžké získat, stačí nakoupit odkazy z patiček několika rozsáhlejších eshopů, katalogů nebo PR webů s bezplatnou registrací. Takové PR weby mají často tisíce článků, násobeno počtem kategorií, štítky či archivy, se dostane na tisícové hodnoty jen to švihne (např. tento blog, přestože má pouze asi 50 článků, má v indexu Google přes 400 stránek). Nebo do toho „spadnete“ jako zmiňovaný klient – provozuje on-line nástroj na analýzu zdrojového kódu webů. Za několik let své existence vytvořil přes sto tisíc analýz, respektive je provedli na stránkách návštěvníci.

Chyba první: Rezignace na kontrolu svého obsahu

Každá analýza byla uložena jako samostatná stránka. Každá ze stránek byla indexovatelná (Google aktuálně zná cca 150.000 stránek z daného webu) a na většině z nich byl jeden až dva odkazy na analyzovanou stránku. Ani u jednoho z odkazů nebyl doposud nastaven atribut rel=nofollow, který vyhledávače chápou jako pokyn ,,Nesledovat odkazy na této stránce“ (pokud je atribut umístěn v meta značce v hlavičce webu, případně, pokud je umístěn u odkazu, pak jako ,,Nesledovat tento konkrétní odkaz“.

Konkrétně Google si odkazu všimne, nepředává mu ale hodnocení (PageRank) odkazující stránky. Umístit atribut „nofollow“ do odkazů v případě, že vy jako majitel stránky nemáte 100% pod kontrolou daný obsah, je tedy výrazně doporučováno. Týká se to třeba komentářů na vašich stránkách, diskuzních fór, nástěnek atd. Mj. odkazy lze ošetřit i jinak, stačí například neodkazovat přímo na stránku, ale přesměrovat odkaz přes vaši interní stránku, kterou v souboru robots.txt označíte jako stránku, kterou nemají vyhledávače indexovat. To je mj. bezpečnější způsob. Některé vyhledávače totiž podle všeho atribut nofollow neakceptují. Google a Seznamu se to však netýká.

Něco málo o rel=nofollow si můžete pustit na videu Google software engineer Matta Cuttse (video je v angličtině, s anglickými titulky – pro neanglicky mluvící: klikněte na ikonku CC vpravo dole a pomocí strojového překladu si přepněte do češtiny, kontextu porozumíte).

 

Chyba druhá: Nekvalitní příchozí odkazy

Na konci každé analýzy je návštěvník vyzván, aby na své stránky umístil odkaz v podobě ikonky. Řada zákazníků tak skutečně učinila. Ke smůle našeho klienta se evidentně právě toto stalo „trnem v oku“ pro Google a jeho antiSEO SPAM robota.

„Konkrétně hledejte potenciálně umělé nebo nepřirozené odkazy vedoucí na váš web,“ napsal Google ve své zprávě v GWT. Při bližší analýze zpětných odkazů vedoucích na web (pomocí nástroje Majestic SEO) je patrné, že na web směruje několik cca. půl miliónu zpětných odkazů z asi 500 domén. První tři weby s nejvíce odkazy mají dohromady 26 tisíc odkazů. Dva eshopy a jedno fórum. Odkaz v patičce.  Z prvních třiceti webů jsou jednom dva, které mají podobný tematický obsah.

Co k tomu dodat? Kvalitu odkazů neumocníte kvantitou. Dám vám příklad: Jeden z našich klientů, pro kterého jsme zajišťovali zpětné odkazy, prodává vozy. Tipněte si, kolik stačilo získat odkazů – doporučení jeho stránky, aby se ocitl téměř konstantně do třetího místa ve výsledcích hledání na název značky vozu (první je mnoho let oficiální importér vozu)… Na první stránce se web nachází poslední roky bez jakýchkoli dalších odkazů. Ne, nebudu vás napínat. Odkazů bylo celkem 8. Z toho jeden z webu, který byl do té doby na vyšších pozicích a dodnes se objevuje na první stránce výsledků hledání a další tři odkazy byly umístěny na stránky, které se samy umisťovaly do dvacátého místa. Polovina odkazů tedy šla ze stránek, které vyhledávače sami hodnotili jako tématické autority. Těchto osm odkazů trvalo získat déle, než kolik vám trvá napsání jednoho PR článku a jeho nasekání do free PR webů a získání 100 nekvalitních zpětných odkazů. Výsledek však přineslo neporovnatelně lepší.

Chyba třetí: Rezignace na long tail

Přirozený odkazový profil mj. poznáte z toho, že odkazy nemají identické anchor texty, tedy to spojením, které je prokliknutelné. Je to logické, pokud odkazujete někde z článku nebo Facebooku na stránku, která vás zaujala, asi nepřemýšlíte o tom, jak správě nazvat odkaz. Pokud se vám hodí odkazovat na text o SEO hostingu ze spojení „hádat“, jako to já dělám v následujícím odstavci,  prostě tak odkážete. Je to totiž přirozené. Naopak, pokud se snažíte nepřirozeným způsobem ovlivňovat vyhledávače, budete se snažit většinu odkazů prolinkovávat z nejpoužívanějšího spojení, přes tzv. klíčové slovo. V našem případě bylo na onen půlmilión odkazů použito jen 100 různých spojení. Většina z nich byla jen variací na hlavní klíčové slovo. Hlavní spojení bylo obsaženo v přesné shodě ve 40 tisících odkazech…

To má mj. za výsledek stále nižší význam anchor textu v rámci linkbuildingu. O tom ale možná někdy jindy…

 Chyba čtvrtá: Mnoho odkazů z webů na stejné IP adrese

Přestože někteří se s vámi budou do krve hádat, že neexistuje důkaz o tom, že by odkazující stránky z domén na stejné IP adrese web nějak poškozovaly, v tomto případě je to opačně. Analyzovali jsem cca. 500 domén odkazující na web klienta a většina z nich sídlila pouze na 11 různých IP adresách. V jednom případě dokonce směrovaly odkazy z celkem 106 webů sídlících na jediné IP adrese. Řada z webů sice sídlila na různých adresách, ale IP adresa měla stejný kořen AA případně AA.BB nebo AA.BB.CC (zjednodušeně: IP adresa se skládá ze čtyř tříd AA.BB.CC.DD – např. IP adresa vašeho lokálního počítače je pravděpodobně 192.168.1.1 – pokud máte v jedné síti jiná zařízení, obvykle se jim mění jen DD, takže třeba počítač nebo mobilní telefon, VOIP telefon či router bude mít IP adresu 192.168.1.100).

Přestože na to Google explicitně ve své výtce neupozornil, i toto může být neklamnou známkou toho, že zpětné odkazy jsou nedůvěryhodné a umělé.

A tři doporučení na závěr

  1. Starejte se o svůj web a kontrolujte odchozí odkazy.
  2. Odkazy získávejte co nejpřirozenější formou (pokud vás zajímá, jak takové odkazy získat, zkusete se podívat na www.zpetnyodkaz.cz, aktuálně zde je předobjednávka e-knihy, ktera bude popisovat oveřené způsoby linkbuildingu).
  3. Nevětřte všemu, co si přečtete na webu a snažte se používat vlastní hlavu. Pokládejte si kritické otázky, jako např.: Udělal bych takový odkaz, i kdyby nebyla stránka moje?

 

 

31 thoughts on “Potvrzeno: Příchozí odkazy mohou za určitých okolností web poškodit

  • avatar
    10. 1. 2014 at 20:16
    Permalink

    Zajímavé čtení. Myslím si, že od teď budu věnovat větší pozornost webům, s kterými si budu vyměňovat zpětné odkazy, a budu si dávat pozor na nekvalitní příchozí odkazy.

    Reply
  • avatar
    25. 11. 2012 at 23:49
    Permalink

    Velice dobre cteni ! ja jsem co se tyce www laik i kdyz mam 2 stranky,ale zde se zozvidam spouru uzitecnych rad diky pane autore.

    Reply
  • avatar
    1. 11. 2012 at 23:04
    Permalink

    Tak tomuhle se muzu jen zasmat….. kdyz se do me pan Kubicek a ostatni chytrolini z Webtrhu pustili za to, ze jsem rekl, ze seo hosting od TELE 3 stoji za prd a to z duvodu identickych nsettu a IP adres. Tato konverzace probehla nekdy v listopadu 2011. Zajimalo by me, kolik klientu si svymi seo praktikami potopil Kubicku!

    Reply
  • avatar
    14. 9. 2012 at 16:45
    Permalink

    Tehle článek mě donutil udělat si analyzu anchor odkazů u některých webů a musím říct že mě výsledek nepotěšil.

    Reply
  • avatar
    27. 7. 2012 at 12:27
    Permalink

    Dobrý den,
    vím, že sem můj dotaz asi nepatří, ale nevím, kam bych se měl obrátit. Nikde jsem nenašel odpověď. Ve webmaster tools mám ze dne 15.6.2012 zprávu, že Nástroje pro webmastery Google zjistily nepřirozené odkazy na mém webu http://www.eurokosik.cz. Problém je v tom, že já už zpětné odkazy téměř nevyměňuji (za poslední rok asi 2), žádné odkazy nenakupuji (koupené mám 3 odkazy, které jsem pořídil před více než rokem). Pouze pravidelně píšeme unikátní PR články a to tak, že každý pracovní den píšeme jeden PR článek a umístíme na jeden PR web. Každý den PR weby měníme. Je ale pravda, že anchor texty v článcích se opakují pořád dokola (cca 23 anchor)
    Můžete mi prosím napsat, kde může být problém? Ve vyhledávači Google jsme si trochu pohoršili, ale zatím to není nic drastického. Nějak se mi nechce věřit, že by problém působily PR články.
    Moc děkuji za jakoukoliv odpověď.

    Reply
  • avatar
    2. 6. 2012 at 14:11
    Permalink

    Ja si stale myslim, ze pravda bude nejde presne v puli. Je spousta seo magu, co tvrdi, jak jsou linky na free Pr webech a katalozich nebezpecne, pak je spousta tech, kteri si je dodneska nemohou vynachvalit, ze funguji a vidi to v praxi na svych webech. A ja myslim, za na kazdem sprochu pravdy trochu. Asi uz ty katalogy nebudou to prave orechove, ale ze by ublizovali?! Ne, tomu proste neverim, to by se fakt likvidovala konkurence uplne z vesela. A pak je otazka, neni katalog jako katalog. Topkontakt.cz, klikni.idnes.cz, azet.sk atp … tam snad byt uveden smysl ma, smysl veskrze pozitivni ve vnimani vyhledavaci.

    Reply
  • avatar
    9. 5. 2012 at 18:24
    Permalink

    to Homer and MK: ale 400 výsledků vyhledávání na BLOG s 50 články na Googlu přece není nic neobvyklého, natož špatného.
    Když vezmu průměr 5 štítků na 1 článek, tak jsme už u 300 výsledků pro web a to počítáme zatím jen články a tagy.

    Reply
  • Pingback: Zpětné adresy, IP odkazy a chytrý strýček Google | 312. blog Lukáše Knotka

  • Pingback: Google nesnáší váš web? Víme proč! | Marketing na internetu

  • avatar
    27. 4. 2012 at 14:12
    Permalink

    S michalem souhlasím a myslím že od Google je to další krok k postihování netématických a umělých odkazů. Hold se seo firmy budou muset zaměřit na tématičnost a kvalitu odkazu, nad kvantitou.

    Reply
  • Pingback: Jak se vyhnout přemíře optimalizace | Linki - off page SEO

  • Pingback: "SEO mág", Škodlivé Zpětné Odkazy a SEO Perspektivně... | Propagace na internetu

  • Pingback: Blabol.cz » Google vyhlásil válku placeným odkazům, co to udělá s jejich cenou?

  • avatar
    4. 4. 2012 at 19:28
    Permalink

    Není problém hostovat na různých IP, ale nebude podobný problém whois, analytics či adsense, podle kterého se pozná stejný majitel?

    Reply
  • avatar
    4. 4. 2012 at 18:36
    Permalink

    K IP adrese:
    Má zmiňovaný SEO hosting význam v případě, že majitelem všech takto na různých IP adresách hostovaných domén je jedna osoba? Navíc třeba ještě s jediným, pro všechny weby společným účtem v GA? Nebude to Google brát jako snahu o ještě větší podvod, než jakých se pomocí „prý legálních“ metod SEO denně dopouštíme?

    Reply
  • avatar
    4. 4. 2012 at 14:04
    Permalink

    Máme stejnou zkušenost s penalizací za nepřirozeně tvořené odkazy. Nicméně příčina je v tom, že pokud klientovi na web míří cca 350 unikátních domén a to součtově dává cca 45 000 url odkazů tak pokud najednou na web začne mířit např 1 doména s 1 500 000 URL odkazů tak Google automaticky vyhodnotí vysoký nárust odkazů a web zabanuje, nebo je penalizuje snížením skóre. Nicméně toto dělá jen Google. Na Seznam.cz to vliv nemá. Tedy prozatím. Vedle toho řešit blok C v IP adrese je další věcí, kde se to nesmí přehánět. Zde si prověřte mé tvrzení na SEOMOZ http://www.seomoz.org kde Blok C je pouze z jenoho parametru hodnocení Domain a Page Autorit.

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 18:20
    Permalink

    Myslím, že tudy cesta do budoucna nepovede. Google nemůže riskovat vznik oboru „nepřátelské SEO“.

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 10:03
    Permalink

    Homer: Spis je to nedostatek WordPressu a moje lenost to osetrit v robots.txt

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 08:58
    Permalink

    Můžeš mi hodit do e-mailu, o který konkrétní web se jedná? Mlčenlivost zaručuji 🙂 Díky.

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 08:39
    Permalink

    Pane Kubíčku, to, že tento blog má cca 50 článků a v indexu Google 400 stránek, to je z hlediska SEO dobře nebo špatně?

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 05:47
    Permalink

    TomT – „Zničíme vaší konkurenci“ – napadlo mě přesně totéž. To je přesně o malém českém člověku…

    Reply
  • avatar
    3. 4. 2012 at 05:45
    Permalink

    Michal: Ano, podstatné je to slovo přirozeně linkovat. Protože pokud budu hostovat všechny své klienty na jednom serveru, tak jsem pořád na jedné adrese.

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 20:32
    Permalink

    Taky mám ten pocit, že jestli je to opravdu jak píše Michal, tak vniknou nové inzeráty, kde bude uvedeno „Zničíme vaší konkurenci“…atd. A bezvýznamné katalogy a jiné linkovací farmičky procitnou novým životem.
    No, doufám, že k tomu nedojde. Kdybych měl řešit, proč najednou přibylo x tisíc odkazů o které nestojím pro náš eshop (a ještě z nějakých stupidních webů), tak by mě z toho asi mrdlo.

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 19:33
    Permalink

    Uživatele Reka celkem nechápu a nejspíše jeho nenávist vyplývá ze závisti. Co dodat.
    K tématu: Teď se naskytla jiná otázka, zda si nebudou konkurenční weby takto navzájem „škodit“? Případně, do jaké míry lze takto „někomu web poškodit“? Jak je na tom SEO hosting od TELE3, ten by to měl podobný problém zvládnout, nebo ne?

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 19:16
    Permalink

    Rek: Tezko k vasemu nenavistnemu komentari co dodat. Snad jen to, ze shodou okolnosti zminovany web klienta nema ani jeden odkaz z nasich webu. A at se vam dari v podnikani na webu lepe, pak nebudete mit potrebu podobnych vypadu…

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 18:36
    Permalink

    Radek: Ty IP adresy jsou podle mne jasne. Kdyz budes mit 500 webu, ktere na tebe prirozene linkuji, je pravdepodobnejsi, ze 100 z nich nebude na jedne IP.

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 18:31
    Permalink

    S jednotlivými body souhlasím, jen marně uvažuji nad čtvrtým bodem. IP adres je dnes setsakramensky málo, tak proč by kvůli tomu měly být stránky penalizovány. Ale možná se na to dívám špatně, analýzu jsem neprováděl

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 18:20
    Permalink

    Hura, kubicek a jeho webfarmy budou bez prace. Jeste odstavit domenove spekulanty a obycejny clovek si nemuze nic vic prat.
    tpohle mluvi samo o sobe, ty si sam tak odporujes, az je to trapny a lidi ti to asi jeste zerou
    —————
    500 domén odkazující na web klienta a většina z nich sídlila pouze na 11 různých IP adresách. V jednom případě dokonce směrovaly odkazy z celkem 106 webů sídlících na jediné IP adrese. Řada z webů sice sídlila na různých adresách, ale IP adresa měla stejný kořen AA

    Reply
  • avatar
    2. 4. 2012 at 18:14
    Permalink

    No ja myslim, ze s eneco podobneho dalo cekat a smejdi, kteri vlastni webfarmy s obsahem na dve veci snad konecne budou odstaveni. Uz jen z toho co pises, je jasne, ze web tveho zakaznika, ktery se takto propadl je podporovan odkazy ze smejd webu a smejdwebfarem, takze ja jsem jedine rad, ze s vami (temi, kdo tyto smejdwebfarmy s odkazy) nabizite, zatoci. Neumim si predstavit napriklad solidni firmu se solidnim webem, na kterou vede tohle „, že na web směruje několik cca. půl miliónu zpětných odkazů z asi 500 domén. První tři weby s nejvíce odkazy mají dohromady 26 tisíc odkazů. Dva eshopy a jedno fórum. Odkaz v patičce. Z prvních třiceti webů jsou jednom dva, které mají podobný tematický obsah.“ JInak je pekne, jak pises o „SEO mazich“ a sam vydavas knizky o SEO a zivis se tim.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *