Recenze: Testoval jsem eshop Shoptet

Po minulém dílu o testování eshopového systému Atomer jsem se pustil opět do další recenze pronajatého řešení eshopu a tentokrát jsem si vzal na mušku Shoptet. Předem musím říct, že sám Shoptet používám jako zákazník pro jeden ze svých eshopů, nyní jsem se rozhodl, že zde přenesu další a tak jsem se pokusil na systém podívat znovu a s čerstvějšíma očima.


Začínáme s eshopem

Asi největší chyba u prodejců služeb je, že se snaží prodat svůj produkt a tím to pro ně končí. V podstatě je nezajímá, jak se službou nebo produktem zákazník naloží, co s ním udělá dál. V případě, že se zaregistrujete nebo použijete demo nebo trial (časově omezenou zdarma verzi), je pro něj podstatné, aby vám zaslal fakturu, a tu jste uhradili. A tak se většina komunikace týká právě toho.

Chytrý obchodník ví, že aby získal ze zákazníka víc, musí s ním dál pracovat. Pokud se totiž bude dařit zákazníkovi a ten ke svému úspěchu (zisku) bude používat právě váš produkt, bude se rád o svůj úspěch (zisk) dělit i s vámi. Zdá se, že v Shoptetu tohle chápou a snaží se to vnášet i v praxi… Je to vidět na drobnostech a maličkostech, jako je třeba mail s kontaktem na „moji kontaktní osobu Shoptet“, který vám přijde následující den po registraci.

Dalším ukazatelem je třeba docela slušně vypracovaná online příručka pro začínající eshopáře, třeba včetně vzorových všeobecných obchodních podmínek, které jako potenciální zákazník dostanu.

Ale zpět k samotnému systému. Po velmi snadné registraci z úvodní stránky www.shoptet.cz, získáte přístup do administrace. Líbí se mi, a to je věc, kterou u mnoha aplikací skutečně postrádám, úvodní obrazovka, tzv. nástěnka, která je uzpůsobená pro nového návštěvníka tak, že ho snadným způsobem vede jednotlivými úkony, které je třeba před samotným spuštěním eshopu udělat.

shoptet1

Stejná obrazovka se vám v okamžiku, kdy už máte eshop spuštěný, promění a ukazuje přehled posledních objednávek, což je opět velmi praktické.

shoptet3
Praktické zkušenosti z provozování eshopu na Shoptetu

Přeskočím takové ty věci, jako je první vkládání zboží, zakládání kategorií, importy a další. To je věc, která je řešena vcelku intuitivně a jediné, na co si asi bude muset nováček zvyknout, a kde bude možná chvilku tápat, je tlačítko Uložit vpravo nahoře (ale je fakt, že po pár dnech používání vám toto umístění ani nepřijde, že je divné…).

Přejdu k samotnému dennímu používání, se kterým jsem se setkal a prozradím vám, co mi na Shoptetu opravdu vadí a z čeho mám naopak radost.

Přehled objednávek

  • Oceňuji možnost změny stavu objednávky přímo z přehledu
  • Vadí mi, schované vyhledávání v objednávkách, a tak ho moc nepoužívám

Detail objednávky

  • Oceňuji, že na mou žádost změnili provozovatelé číslo objednávky z nekopírovatelného na kopírovatelný
  • Vadí mi, že nerozumím tomu, co se skrývá pod šesti textovými poli v doplňujících informací a na co to případně používat, je-li to třeba
  • Přivítal bych, kdyby se informace o tom, odkud zákazník přišel, promítla hned na úvodní pohled na objednávku (třeba dolu pod poznámku eshopu) a neschovávala se v záložce Doplňující informace

Faktury a dodací listy

  • Nepoužívám, využíváme Superfakturu, a na to jsme si naprogramovali můstek, který z údajů o objednávkách generuje automaticky faktury

Zboží

  • Vadí mi, že si systém nepamatuje moje filtrování v přehledu zboží. Narážím na to ve chvílích, když chci zobrazit třeba jen položky, které jsou aktivní (neaktivní zboží totiž nemažu, ale jen zneviditelňuji)
  • Líbí se mi, že mohu nastavovat svůj tvar URL bez ohledu na název výrobku…
  • Přivítal bych, kdybych si mohl nastavit u produktu nejen vlastní jméno pro XML feed, ale také vlastní kategorii pro Heuréku, protože párování kategorií je někdy v tomto srovnávači fakt „na palici“. Aktuálně to u menšího množství produktů řešíme ručně generovaným feedem, což ale není z dlouhodobého hlediska řešením. U větších feedů je na to mj. fajn služba ta od pana Margada

Prvky a design stránek

Tady se přiznám, že nemohu úplně přesně a objektivně sloužit, protože jsme si nechal od Shoptet vcelku záhy udělat design na míru, takže nevyužívám 100% všechny prvky tak, jak jsou v šablonách, které získáte v ceně eshopu. Faktem je, že vlastní design a personalizace webu hodně pomohly. Dnes se pohybuje konverze eshopu řádově v jednotkách procent.

Design na míru po www.cistmedicina.cz od Shoptet
Design na míru pro www.cistmedicina.cz od Shoptet

 

  • Líbí se mi, že pomocí vkládání kódů do hlavičky a patičky eshopu lze hodně věcí i v šabloně, do které jinak vlastně nemáte možnost přístupu, ovlivnit. Ať už přes javascript nebo vlastní CSS styly. Tak jsme například vytvořili na hlavní stránce z bannerů promítání (slider).
  • Přivítal bych, kdyby šlo zasahovat do originálního CSS souboru, který je v rámci šablony. Nyní to musíme „háčkovat“ externím seznamem kaskádových stylů a případně jednotlivé prvky „přebíjet“.
  • Chybí mi nápověda k nějakým méně používaným funkcím, jako je třeba slovník pojmů. Nenašel jsem ji a tak dodnes nevím, jak udělat, aby se slovník zobrazil na webu (jsem trochu líný si napsat o takovou pitomost na helpdesk:-))

Marketing eshopu

Z tzv. marketingových funkcí eshopu používám hlavně slevové kupóny. U nového eshopu možná použijeme napojení na Aukro, protože se tam pohybuje naše cílová skupina. Aktuálně používáme také funkce napojení na Heureku – Garantovaná nákup, Heureka košík, Oveřeno zákazníky atd.

  • Líbí se mi možnost automatického zasílání kuponů za nákup – fakt je, že to moc lidé nevyužívají a že mnohem víc používají offline distribuované kupony případně kupony za odpověď v dotazníku
  • Přivítal bych import recenzí z Heuréky do eshopu, ale to už je v knize přání v helpdesku a nejsem tomu sám, takže možná, že se toho brzy dočkáme
  • Chybí mi smysluplnější a funkčnější affiliate program. Třeba nemožno odkazování přímo na produkty, je dost problém. Nakonec jsme to vyřešili napojením na naši síť www.vydelavam.cz

Statistiky

Ty moc nepoužívám. Tahají si data z Google Analytics a přiznám se, že jsem je nainstaloval jen kvůli téhle recenzi. Zobrazují trochu jinak a hodně zjednodušeně to, co najdete v GA. Pro někoho, komu rozhraní GA nevyhovuje, nebo se v nich neumí pohybovat, to může být fajn jako takový rychlý přehled. Na skutečnou práci a analytiku ale určitě doporučuji zkoumat zdrojová data.

shoptet4

Nastavení eshopu

To za dobu, co eshop používám, prošlo tuším třetím redesignem a zda se mi, že teď už je to docela přehledné.

  • Líbí se mi možnost rozbalit celou strukturu menu najednou, takže mohu rychle najít položky ukryté v podmenu na místech, kde bych to sám třeba ani nečekal
  • Přivítal bych někdy aktualizovanější nápovědu (třeba k napojení Google Analytics, jehož rozhraní se někdy mění opravdu často – třeba dnes se nedozvíte, že číslo profilu je v rozhraní GA skryto aktuálně pro názvem „Zobrazeni“.)
  • Chybí mi intuitivní napojení na Gopay, z platebních bran je zde napojení pouze na PayU, PayPal nebo iplatba.cz od Cofidis

Shrnutí: Přestože u každé oblasti jsem psal, co se mi libí, co mi chybí a co nelíbí, musím se přiznat, že občas jsem měl problém nějaký vážnější problém najít. Celkově mi to vychází, že pokud si člověk v hlavě srovná, že pronajatý systém musí být vždy uzpůsoben zejména zájmům většiny zákazníků, je Shoptet vhodnou volbou. Nakonec sám ho na dva své eshopy používám (rep. na jeden a druhý je právě ve stádiu migrace z eshoprychle…).

Na závěr: Pronajaté řešení vs. Open source vs. Na míru

Často se mne zákazníci ptají na to, co je pro ně lepší. Zda pronajaté řešení, tzv. open source systém nebo eshop programovaný na míru. Řeknu to tak: Za dobu svého podnikání na internetu, jsem prošel všemi těmito typy eshopů. K open source (prestashop, virtuemart atp.) se už nevracím. Důvod je jednoduchý. Samotný základ eshopu je sice zdarma, ale jeho provoz, úpravy a udržování, bezpečnostní opravy, záplaty, lokalizace a aktualizace a opětovné úpravy, opravy, záplaty a lokalizace, komunikace s jedním, druhým, třetí programátorem, grafikem atd. vám z tohoto systému dělají ve finále vlastně docela drahé řešení.

Eshop programovaný na míru provozuji dodnes. Používám ho na tzv. jednoproduktové shopy. Důvod byl jednoduchý. V době, kdy jsem chtěl prodávat na eshopu vždy jen jeden produkt, konkurence neexistovala nebo nabízela nekvalitní a příliš složité řešení. Dnes, kdy se do jednoproduktových eshopů pouští i firmy typu minule zmiňovaného Atomeru nebo nakonec i Shoptet (který lze ve variantě do několika málo produktů používat dokonce zadarmo), bych si programování vlastního systému rozmýšlel. To, co původně vypadalo jako relativně levné řešení, jsme nakonec přepracovali tak, aby ho bylo možno prodávat dále. Funguje fajn, jednotlivé eshopy (třeba www.kolostrum.info nebo nová varianta jednoproduktového eshopu na prodej elektronických knih) mají velmi dobrou konverzi, ale cenově jsem za jeho vývoj opět někde na úrovni, kterou jsem i při svých zkušenostech zdaleka neočekával.

AKTUALIZACE 8/2017 – na eshop Kolostrum.info používám řešení od Shoptet. Na jednoproduktové eshopy a prodej ebooku používám SimpleShop. Na míru programované eshopy jsem opustil zcela.

A tak se dostávám k pronajatému řešení. Pokud najdete jako já schopného dodavatele, který se věnuje opravdu výlučně vývoji a správě pronajatého řešení, máte na půl vyhráno. I proto jsem s dalším svým eshopem zase zvolil pronajaté řešení. 95% toho, co člověk od eshopu potřebuje, konkrétně Shoptet poskytuje a zbytek se dá řešit externími nástroji, případně doprogramovat bez toho, aby to jakkoli ohrozilo chod samotného eshopu. Tak jsme si třeba dodělali zmiňovaný můstek pro automatické generování faktur, přemýšlíme o vlastním skladovém systému nebo máme propracovaný systém mailového upozorňování klientů na blížící se dobu, kdy je fajn znovu do eshopu zavítat a doplnit zásoby.

Důležité pro mne je, že tyto úpravy nijak nezasahují do jádra systému a tak i když tam něco programátor zvrtá, nijak se to nedotkne chodu eshopu, zákazníků a objednávek. To bohužel nejde u open source nebo vlastního řešení nikdy 100% ošetřit.

Takže pro ty, kdo s eshopem začínají, nebo nemají ultraspeciální požadavky, a hlavně chtějí se soustředit na samotný obchod a zákazníky a především se netrápit s technickou stránkou eshopu, je pronajaté řešení jednoznačnou volbou.

18 názorů na “Recenze: Testoval jsem eshop Shoptet”

  1. Snažím se rozhodnout mezi řešením Shoptetu a Atomeru. Grafiku zatím nechci kupovat, design styluju přebíjením šablon. Co mě ovšem zajímá, jsou charakteristiky produktů. Ve svém e-shopu chci prodávat elektrické nářadí, které mají mnoho parametrů. V Atomeru na ně existuje zdánlivě velmi z povedený nástroj “charakteristiky zboží”, které vypadají efektně ve výpisu zboží (průměr vrtání dřeva, průměr vrtání oceli, průměr vrtání zdiva, průměr šroubování, délka, šířka, výška, hmotnost, kapacita baterie, napětí, příkon…), a dále pak v databázi nabízejí mnoho možností vyhledávání a filtrování zboží, ale ve výsledku je velmi zdlouhavé je vyplňovat, přičemž v konečném důsledku, jakkoliv Atomer předjímá možnost hromadného importu těchto charakteristik (do této chvíle jsem vytvořil na stovku různých pro různé druhy produktů) prostřednictvím strukturovaného CSV, ze zdlouhavě vytvořené tabulky sice naimportuje veškeré položky srpávně, ale namapovat na existující seznam charakteristik dovolí jen zlomek několika z oné bezmála stovky.

    Tedy zvažuji opustit svou ideu zdlouhavé tvorby strukturovaných seznamu ve svém e-shopu, a nakonec tyto parametry importovat pouze jako textové seznamy a tabulky v rámci “dlouhého popisu zboží” v jednoduché HTML formě , , , a tagů jen formátovaných jednotným stylesheetem.

    Přesto se ale zeptám: Existuje i v Shoptetu nějaký podobně uživatelsky doplňovatelný strukturovaný systém charakteristik/parametrů, jako je v Atomeru? (Při nejlepší vůli se mi jeho ekvivalent nepodařilo najít.)

    Není lépe (nejen z uvedených důvodů) raději zůstat u Atomeru, jehož manýry jsem postupně začal chápat?

    Než přecházet k Shoptetu, jehož výhodu vidím spíše ve vcelku dobře propracovanému návodu importu zboží ze strukturovaných seznamů a možnosti importu i XLSX tabulek Excelu (vedle XLM a CSV), zatímco Atomer umožňuje import pouze XML (bez charakteristik) a CSV (s umožněním importu seznamů charakteristik, ale ve výsledku s problémy mapování vyššího počtu charakteristik z importovaného souboru…)?

    Děkuji za trpělivost při louskání problematického textu! :)

  2. Pingback: Jak se hackujeme Shoptet aneb Jak fungovat individuálně na šablonovém eshopu | Michal Kubíček

  3. Pingback: Případová studie: Online chat v eshopu – Zopim vs. SmartSupp | Michal Kubíček

  4. Myslím, že Shoptet je dobré řešení, které nastavilo v tomto oboru určitou kvalitu a zpřístupnilo e-shopy lidem. To, že chtějí měsíční pronájem vychází z toho, že někdo musí zpětně “zaplatit vývoj”, udržovat podporu, dělat aktualizace jak bezpečnostní, tak vývoj systému v závislosti na nových službách (Heuréka, různí dopravci aj.) a to prostě něco stojí…

    Celkově to je o pohledu, platit “litr” měsíčně za e-shop, který mi přímo přináší zisk (měl by vydělat mnohem více) a získat za to full servis mi nepřijde jako vysoká cena. Vemte si, kolik vás stojí “nekvalitní” zaměstnanec nebo obchodní prostory, ztráta na ceně produktů, když se tlučete s konkurencí o ceny, investice do google reklam…

    Dříve jsme běžně platili x-tisíc za účet za mobil a nikomu to nepřislo divné. Je to o pohledu, “každý” dá milion za auto, aby se pochlubil okolo, ale investovat do věcí, které mi vydělají = ušetří čas se nikomu nechce ;-)

    Každopádně shoptet není jediné řešení, které je “použitelné”, eshop rychle je mezi levnými řešeními (za 250Kč) také obstojné řešení a nedávno jsem narazil i na shopsystem, sice patří mezi pronájmy k dražším řešením, ale na první pohled to vypadá, že mají hodně funkcí. Je to prostě o tom, do čeho chce člověk vrazit peníze a na jaké úrovni e-shop provozuje. Pro člověka, co “z paneláku” prodává krmiva je asi kritérium cena a snaha to prostě jen zkusit…

    1. Nemyslím že je shoptet dobré řešení pro ty kteří začínají.Pro začínající eshopy je dle mého vhodnější použít eshopy které pro levnější produkty omezují počet položek než funkcionalitu . Navíc pro začínající “Eshopisty” vymyslel nebo přejal dle mého velmi nekalou pratktiku.
      Pokud totiž obvykle jako začínající při testování obchodu ve zkušební lhůtě 1 měsíce pod návalem adrenalinu hned zaplatíte pod vidinou nějaké úspory eshop na celý rok, již není cesty zpět. Nejenže jste tím zkušební jenoměsíční dobu defakto předčasně ukončili ale navíc se tím zavážete dle jejich obchodních podmínek jim platit další fakturační období tedy celkem 2 roky !!! Trik spočívá v tom že 1 měsíční výpovědní lhůta totiž začíná dle jejich obchodních podmínek plynout prvním dnem dalšího fakturačního období! Jejich obchodní podmínky přijímáte i s první platbou takže pokud jste během prvního zkušebního měsíce již zaplatil a zjistíte že omezený eshop je nepoužitelný máte smůlu!!! Eshop vám zdvořile odpoví: Je nám líto jistě jste si pečlivě přečetl obchodní podmínky…..

      Pro začínající eshopy je dle mého vhodnější použít eshopy které pro levnější produkty omezují počet položek než funkcionalitu. Např. http://www.shop5.cz/
      Roman

    2. Vynikajúci pohľad, najmä to porovnanie s tým autom. Dnes ľudia radšej investujú do pasív ako do aktív. Každopádne shoptet má svoju cenu, má ju preto, lebo je najznámejší a má svoju hodnotu. Čo je škoda je to, že ľudia nepoznajú alternatívy. Aj keď ich nie je mnoho, sú tu systémové riešenia, resp. platformy, ktoré poskytujú podobnú funkčnosť a podporu za násobne nižšie ceny. Spomeniem napríklad eshop-rychlo.sk … nie tak mladá firma, ktorá ukradla xy tisíc zákazníkov gigantom, drží sa trendov a nijak nezaostáva. Nechám na posúdení každého, len som chcel podať alternatívu :)

  5. Nesouhlasím, že opensource je na míru. Naopak. Zákazníci opouštějí tyto pronájmy a píšou nám, chci eshop na míru na prestě nebo Virtuemart. Takže asi zas tak dobří nejsou. Na open source lze vytvořit plnohodnotný shop se v ším všudy, co ani řešení na míru nenabízí. Mohl bych o tom něco vyprávět, protože opravdu na míru, stavíme na Prestě již léta. Ne žádné obarvené defaultní šablony, ale na míru zákazníkům a jejím potřebám. Včetně funkcionality, designu zkrátka od začátku až po samotné spuštění. takže tvrdit tady, že opensource se ve finále prodraží, je fakt nesmysl. Naopak. zaplatíte jednou a je to vaše. U pronájmu platíte stále do kola, vlastné design za šílený peníze. obzvláště u shoptetu. Zrovna nedávno nás oslovilo cca 6 klientů, že právě od shoptetu chtějí odejít.Jelikož jim nenabízí o nic víc, než defaultní presta. Udělali jsme jim shopy na míru a šíří reference dál. Takže v čem je pointa Shoptetu? V reklamě? Zde napsané? Zas tolik kvalitní opravdu není. Nevěřte všenmu, co čtete.

    1. S Martinem musim souhlasit. Take vytvarime eshopy na miru. Ne tedy na preste, ale na nopCommerce. Pravdou ale je, ze plno “nasencu” kazi upravam opensource jmeno, jelikoz system treba dostatecne neznaji, nebo neco neumi…

    2. Dobrý den, poprosím Vás o kontakt, nakoľko sa rozhodujeme o novej variante pre dva už existujúce e-shopy (z toho jeden ma cez 100k produktov) a jeden novo vznikajúci. Takže spolu tri e-shopy. Ďakujem pekne.

      mj

  6. Pingback: Jak se dělá eshop I. | Michal Kubíček

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient